Har en liten undran om hur det funkar på era förskolor om barnet gör något dumt?
Idag så hade Melvin haft sönder en bok på sitt dagis, det var en sån där bok där man lyfter på “luckor” och så gömmer sig något under. Han hade dragit loss alla “luckor” (vet inte vad som gjorde att detta hände).
Jag hade gärna sett att pedagogen sagt till Melvin på skarpen (gjorde hon förhoppningsvis) och sedan satt honom vid ett bord och ordnat tejpbitar till honom och sagt att det han haft sönder får han lov att laga.
Nu blev det istället så att boken blev hemskickad till oss och vi skulle prata med honom och hjälpa honom laga boken. Jag tycker att det vore bättre om lagning skett på dagis för då hade det hela skett i samband med att han hade sönder boken (nu blev det när vi om hem vid 19.30) Får för mig att effekten blivit bättre om handling och konsekvens kommit samtidigt. Sen hade jag gärna tagit emot informationen ändå så vi hade kunnat prata med Melvin och sagt att man inte får ha sönder saker.
Två vinnare är nu dragen i tävlingen om presentkort hos Barntyger.se. Vann du? Gå in här och kolla ..
http://edvinsmamma.wordpress.com/2011/04/07/tva-vinnare/
Kram!